PERCAYAKAH ANDA PERUT AKAN BUNCIT SEKIRANYA MAKAN DI HADAPAN TV? BACA SEBAB-SEBABNYA INI..!!



PERCAYAKAH ANDA PERUT AKAN BUNCIT SEKIRANYA MAKAN DI HADAPAN TV? BACA NI..!!

Apa kena mengena makan kat tv dengan perut buncit? Tak logik langsung kan? Ke Korang salah sorang? Kalau betul korang dinasihatkan jauhi habit itu kerana ianya bakal mengundang masalah kegemukan & perut buncit. Ianya adalah perkara normal & menjadi habit bagi sesetengah individu makan nasi sambil menonton cerita kesukaan.

Bagaimana Perut Buncit Berlaku?

[=] Pertama : Makan Berlebihan

[#]Makan kat depan televisyen, akan membuat korang leka kerana semakin seronok tayangan di televisyen semakin laju korang akan menyuap makanan ke mulut. Kalau mengadap cerita hindustan, nak2 yang romantik, tak pun drama waktu magrib pukul 7 sekarang ni, senyum tak lekang di bibir, sedar2 sepinggan penuh nasi habis kita makan. Reaksi luar sedar korang ini penyebab utama makan bertambah2, kerana keasyikan melayan siaran kat tv.


[=] Kedua : Makan Tanpa Tertib

[#]Jika menonton cerita penuh dengan aksi cemas pula kita mungkin terlupa untuk mengunyah makanan kepada cebisan kecil, atau mungkin terus menelan makanan tanpa mengunyahnya terlebih dahulu.. Tindakan ini akan menyebabkan udara di dalam usus tersekat2, udara ini akan menghasilkan gas yang sekaligus membuat perut kita kembung. Tidak sahaja kembung, tetapi mengundang risiko sembelit, iaitu salah satu faktor perut buncit.


[=] Ketiga : Minum Air Berselang Seli Nasi

[#]Bila makan tanpa tertib kita mungkin tersedak maklumlah mata menghadap televisyen, tidak sedar termakan cili atau mungkin tercekik tulang kerana mata yang tidak lekang daripada skrin televisyen. Bila tersedak, tercekik tentunya air adalah penyelamat utama, sekali lagi kita mengundang faktor untuk berperut buncit.


[#]P/S : Mulai sekarang jauhi tabiat makan depan televisyen, jalani hidup lebih sihat kerana perut buncit hanya mengundang pelbagai risiko penyakit berbahaya.
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment